A Single Man (2009)

Publisert den

A Single Man fra 2009 er en vellykket film som kanskje ikke burde fungert like bra som den gjorde. Filmen er basert på en roman av Christopher Isherwood og er regidebuten til Tom Ford, klesdesigneren og motehuskongen fra England.

Colin Firth spiller George Falconer, en middelaldrende britiskfødt professor ved et amerikansk universitet på 60-tallet. I lammende sorg over dødsfallet til sin kjæreste gjennom 16 år, strever George seg igjennom en dag i solfylte LA i søken etter lindring og avslutning. 

Som homofil sliter George med å behandle en sorg som samtiden hans ikke tillater ham å ha, og Georges søken etter likevekt og rettferdighet i sin egen eksistens er lullet ned og forminsket av Cuba-krisen som ligger som en våt dyne over denne tidsperioden.

I know fully what part I am supposed to play

Høres bra ut, ikke sant? Plottet i filmen er helt suverent, men det skyldes Isherwood i langt større grad enn filmproduksjonen. Boka er en tett liten bragd i seg selv og hovedlinjene hviler i all vesentlighet på Isherwoods forfatterskap.

Likevel kan en film feile, selv den beste boka kan bli en møkkafilm. A Single Man feiler ikke.

Selv om Tom Ford tillater seg en del staffasje som jeg virkelig ikke liker, sånne metaforiske «filmskole» virkemidler som eksempelvis det å formidle følelser med hjelp av fargefilter eller bare det å fokusere på en ugle lenge nok til at man skal lure på hva det kan bety.

Det er også gjort noen underlige valg når det kommer til casting og dialektbruk. Jeg skrev om noe lignende om Swing Kids (1993), der hvor de av en eller annen grunn ber skuespillerne endre sine originale dialekter når det ikke strengt tatt er nødvendig.

I A Single Man spiller Julianne Moore Georges bestevenn med en engelsk dialekt, hvorfor? Kunne hun ikke like gjerne bare hatt sin vanlige amerikanske dialekt? Hadde vært bedre det og gjør ikke noe særlig for handlingen.

Samme med Nicholas Hoult, som i denne filmen spiller en amerikansk student, men han er jo egentlig en engelskmann. Ikke det at ikke Julianne Moore eller Nicholas Hoult mestrer dialektene sine, men jeg sitter og tenker på det og det stjeler fokus fra det som jeg egentlig skal følge med på. 

Men så er A Single Man så heldig å ha Colin Firth, han spiller mesterlig i denne filmen. Det er en usedvanlig god tolkning og jeg kan ikke se for meg noen andre spille denne rollen like bra. Castingen av han er så perfekt at det overskygger det meste andre av småfeil i denne filmen.

Selv om Tom Fords estetiske valg og oppmerksomhet til detaljer også er med på å gjøre denne filmen bra, så er det først og fremst Firth som driver det fremover. Firth ble rettmessig nominert til det meste av priser for rollen sin i denne filmen, selv om han ikke stakk av med Oscaren det året så hentet han hjem en del av de andre prisene.

Topp 5 lista – Colin Mr. Darcy Firths beste

  1. A Single Man – Det er utrolig jevnt med The Kings Speech, men A Single Man er bare hans og han bærer mer eller mindre hele greia.
  2. The Kings Speech – Sammen med Geoffrey Rush er det rett og slett masterclass i skuespilleri
  3. Tinker Tailor Soldier Spy – En av mine favoritter når det kommer til klassiske spionfilmer. En hel generasjon av britiske skuespillere viser at Le Carré er like spennende, selv lenge etter den kalde krigen.
  4. The Railway Man – Litt mindre kjent kanskje, men en solid film om hevn og traumer. Som i A Single Man er Firth det beste med filmen.
  5. Fever Pitch – Film basert på en Nick Hornby roman fra den gang Nick Hornby var the shit. Tror muligens det er første film jeg så Firth i. 

Nettopp, ingen Bridget Jones, Pride and Prejudice eller Love Actually på listen, fight me.

Most things don’t work out the way people plan

Verdenen som bygges i A Single Man er minimal, den består av en håndfull innendørs locations og et par svært begrensede eksteriører. Det er ingen store overblikk i filmen, alt utendørs er begrenset enten av mørket eller av en uklar horisont.

Dette funker på flere måter; det forsterker den numne tilværelsen George har, samtidig som det åpner opp muligheten for en vanvittig detaljrikdom innenfor denne lukkede verdenen. Det er nok også her Tom Fords spisskompetanse virkelig kommer frem.

Det er nemlig i tingene, alle disse kule 60-talls designer tingene, vi finner elegansen i filmen. Det er klær, klokker, møbler, whiskeyglass og stramme brilleinnfatninger. Alt som vi er vant til å se tusenvis av ganger før, men ettersom bildet er så tett på og vi ikke kan se noe horisont bak hodene til skuespillerne så trekkes blikket vårt mot disse tingene. 

I A Single Man har også Tom Ford viet mye plass til referanser og ikke ulikt fargefilerene som skifter med personenes følelsesliv så brukes også åndelige referanser en del for å formidle fortellingen. Aldous Huxleys bok After Many a Summer nevnes i begynnelsen, en bok om dødelighet, et hint om hva som kommer senere i filmen. Bøker brukes igjen for å forklare personer. Alvorlige George leser Forvandlingen av Kafka, mens hans lettsindige kjæreste Jim leser Breakfast at Tiffany’s av Truman Capote. 

Idet George møter en sjarmerende Carlos på en parkeringsplass, så er det en gigantisk reklameplakat av Hitchcock’s Psycho i bakgrunnen, et ikke så subtilt tegn på at Carlos fører med seg fare for George på en eller annen måte.    

Huxley, Capote og Hitchcock er også med på å sette filmen inn i en kontekst, det handler om å verdsette sine inspirasjonskilder og det er tydelig at dette er viktig for Tom Ford i denne filmen.

Det minner om de franske filmskaperne som på 60- og 70- tallet, etter de hadde revolusjonert filmindustrien med sin Novelle Vague, vendte sitt blikk tilbake til nettopp Hitchcock og begynte å modernisere hans teknikker fremfor å skape nye igjen. A Single Man har således mer til felles med Claude Chabrols – eller Truffauts filmer, enn den har til felles med en av Hitchcocks egne filmer.

Om det er for skuespillerprestasjonene eller om det er for estetikken så burde uansett A Single Man sees. Det er en vakker film om sorg og kjærlighet og er (mer enn) en helt grei film.

Kilder: 

https://www.imdb.com/title/tt1315981/?ref_=nv_sr_srsg_0